
لینک *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه39
فهرست مطالب
مقدمه........................................................................................................................................2
تعلیم و تعلم ............................................................................................................................7
فضیلت علم .............................................................................................................................7
ارزش علم ...............................................................................................................................14
تربیت در نهج البلاغه ..............................................................................................................18
نهج البلاغه یک کتاب تربیتى ...............................................................................................18
ابعاد اساسى شخصیت على علیه السلام .............................................................................. 19
بعد شناخت.......................................................................................................................... 20
بعد جامعیت ..........................................................................................................................20
بعد وحدت............................................................................................................................21
نکته&rlm هاى تربیتى در نهج البلاغه جنبه عقلانى در شخصیّت آدمى ........................................23
عقل و تفکر در نهج البلاغه .................................................................................................24
علم و تفکر ..........................................................................................................................27
تربیت و عادت .....................................................................................................................29
تنبیه و پاداش ......................................................................................................................30
تقوا و تربیت .......................................................................................................................31
نتیجه ...................................................................................................................................34
مقدمه:
الحمدلله رب العالمین وصلی&rlm الله علی سیدنا وحبیب قلوبنا وطبیب نفوسنامحمدصلی الله علیه وآله وآله الطاهرین ولاسیما بقیة الله فی&rlm الارضین واللعنة علی اعدائهم اجمعین الی&rlm یوم الدین.
قال الله عزوجل: لقد من الله علی المؤمنین اذ بعث فیهم رسولا من انفسهم یتلوا علیهم آیاته&rlm ویزکیهم ویعلمهم الکتاب والحکمة وان کانوا من قبل لفی ضلال مبین[1]
خدا بر اهل ایمان منت گذاشت که رسولی از خود آنها در میان آنان برانگیخت که بر آنهاآیات خدا را تلاوت کند و نفوس آنان را از هر نقص و آلایش پاک گرداند و به آنان احکام شریعت وحقایق حکمت&rlm بیاموزد، هر چند که قبل از آن در گمراهی آشکاری بودند.
موضوع تعلیم و تربیت « انسان&rlm » است و طراحی نظام صحیح و جامعی برای تعلیم وتربیت انسان، تنها از ناحیه وحی ممکن خواهد بود. قرآن کتاب انسان سازی و علی&rlm علیه السلام&rlm ترجمان و مبین قرآن است. [2]
چه کسی غیر از آن حضرت می&rlm تواند مفسر کتاب خدا باشد؟ همو که اعلم به وحی وسنت و سیره نبوی و اسبق به ایمان و اقرب به پیامبر اکرم&rlm صلی الله علیه وآله است. [3]
در قسمتی از خطبه قاصعه در معرفی خود می&rlm فرماید:
من در دوران نوجوانی، بزرگان و شجاعان عرب را به خاک افکندم و شاخه&rlm های بلند درخت&rlm قبیله ربیعه و مضر را درهم شکستم شما به خوبی موقعیت مرا از نظر خویشاوندی و قرابت ومنزلت و مقام ویژه نسبت&rlm به رسول خدا می&rlm دانید: او مرا در دامن خویش پرورش داد من کودک بودم،او همچون فرزندش مرا در آغوش خویش می&rlm فشرد و در استراحتگاه مخصوصش جای می&rlm داد،بدنش به بدنم می&rlm چسبید و بوی پاکیزه او را استشمام می&rlm کردم غذا را می&rlm جوید و در دهانم&rlm می&rlm گذاشت. هرگز دروغی در گفتارم نیافت و اشتباهی در کردارم پیدا ننمود ... .
من همچون سایه&rlm ای به دنبال آن حضرت حرکت می&rlm کردم و او هر روز نکته تازه&rlm ای&rlm از اخلاق نیک برای من آشکار می&rlm ساخت و مرا فرمان می&rlm داد که به او اقتدا کنم. مدتی از سال،مجاور کوه حرا می&rlm شد، تنها من او را مشاهده می&rlm کردم و کسی جز من او را نمی&rlm دید. در آن روزغیر از خانه رسول خدا، خانه&rlm ای که اسلام در آن راه یافته باشد وجود نداشت. تنها خانه&rlm آن حضرت بود که او و خدیجه و من نفر سوم آنها اسلام را پذیرفته بودیم. من نور وحی و رسالت رامی&rlm دیدم و نسیم نبوت را استشمام می&rlm کردم. به هنگام نزول وحی بر رسول خدا، صدای ناله&rlm ای&rlm را شنیدم از آن حضرت پرسیدم: این ناله چیست؟ فرمود: این شیطان است که از پرستش خویش&rlm مایوس گردیده تو آنچه را که من می&rlm شنوم می&rlm شنوی و آنچه را می&rlm بینم می&rlm بینی، تنها فرق میان&rlm من و تو این است که تو پیغمبر نیستی، بلکه وزیر منی و بر طریق و جاده خیر قرار داری من همواره&rlm با او بودم ... [4]
در جای دیگر می&rlm فرماید:
یا کمیل ان رسول الله&rlm صلی الله علیه وآله ادبه الله وهو ادبنی وانا اؤدب المؤمنین و اورث ادب المکرمین [5]
ای کمیل! پیغمبر اکرم&rlm صلی الله علیه وآله را خدا تربیت کرد و آن حضرت مرا تربیت نمود و من نیز اهل ایمان&rlm را تربیت نموده و آداب پسندیده را به آنها یاد می&rlm دهم.
پس در وادی حیرت و سرگردانی انسانها بین مذاهب و مکاتب گوناگون، گوش جان به&rlm فرمان مطاع مبارکش می&rlm سپاریم که فرمود:
فاستمعوا من ربانیکم واحضروه قلوبکم واستیقظوا ان هتف بکم [6]
به سخن مرد خدا و مربی الهی خویش گوش فرا دهید و دل&rlm های خود را در پیشگاه او حاضرسازید و هنگامی که به خاطر احساس خطر فریاد می&rlm کشد، بیدار شوید.
برای بررسی صحیح و مفید مبحث « تعلی

لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-102360-%d8%aa%d8%ad%d9%82%db%8c%d9%82-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d8%aa%d8%b9%d9%84%db%8c%d9%85-%d9%88-%d8%aa%d8%b1%d8%a8%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d8%b2-%d9%86%d8%b8%d8%b1-%d9%86%d9%87/
- ۹۵/۰۶/۱۴