کاویانی

  • ۰
  • ۰
تحقیق

لینک *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه39

فهرست مطالب

مقدمه........................................................................................................................................2

تعلیم و تعلم ............................................................................................................................7

فضیلت علم .............................................................................................................................7

ارزش علم ...............................................................................................................................14

تربیت در نهج البلاغه ..............................................................................................................18

نهج البلاغه یک کتاب تربیتى ...............................................................................................18

ابعاد اساسى شخصیت على علیه السلام .............................................................................. 19

بعد شناخت.......................................................................................................................... 20

بعد جامعیت ..........................................................................................................................20

بعد وحدت............................................................................................................................21

نکته&rlm هاى تربیتى در نهج البلاغه جنبه عقلانى در شخصیّت آدمى ........................................23

عقل و تفکر در نهج البلاغه .................................................................................................24

علم و تفکر ..........................................................................................................................27

تربیت و عادت .....................................................................................................................29

تنبیه و پاداش ......................................................................................................................30

تقوا و تربیت .......................................................................................................................31

نتیجه ...................................................................................................................................34

مقدمه:

الحمدلله رب العالمین وصلی&rlm الله علی سیدنا وحبیب قلوبنا وطبیب نفوسنامحمدصلی الله علیه وآله وآله الطاهرین ولاسیما بقیة الله فی&rlm الارضین واللعنة علی اعدائهم اجمعین الی&rlm یوم الدین.

قال الله عزوجل: لقد من الله علی المؤمنین اذ بعث فیهم رسولا من انفسهم یتلوا علیهم آیاته&rlm ویزکیهم ویعلمهم الکتاب والحکمة وان کانوا من قبل لفی ضلال مبین[1]

خدا بر اهل ایمان منت گذاشت که رسولی از خود آنها در میان آنان برانگیخت که بر آنهاآیات خدا را تلاوت کند و نفوس آنان را از هر نقص و آلایش پاک گرداند و به آنان احکام شریعت وحقایق حکمت&rlm بیاموزد، هر چند که قبل از آن در گمراهی آشکاری بودند.

موضوع تعلیم و تربیت « انسان&rlm » است و طراحی نظام صحیح و جامعی برای تعلیم وتربیت انسان، تنها از ناحیه وحی ممکن خواهد بود. قرآن کتاب انسان سازی و علی&rlm علیه السلام&rlm ترجمان و مبین قرآن است. [2]

چه کسی غیر از آن حضرت می&rlm تواند مفسر کتاب خدا باشد؟ همو که اعلم به وحی وسنت و سیره نبوی و اسبق به ایمان و اقرب به پیامبر اکرم&rlm صلی الله علیه وآله است. [3]

در قسمتی از خطبه قاصعه در معرفی خود می&rlm فرماید:

من در دوران نوجوانی، بزرگان و شجاعان عرب را به خاک افکندم و شاخه&rlm های بلند درخت&rlm قبیله ربیعه و مضر را درهم شکستم شما به خوبی موقعیت مرا از نظر خویشاوندی و قرابت ومنزلت و مقام ویژه نسبت&rlm به رسول خدا می&rlm دانید: او مرا در دامن خویش پرورش داد من کودک بودم،او همچون فرزندش مرا در آغوش خویش می&rlm فشرد و در استراحتگاه مخصوصش جای می&rlm داد،بدنش به بدنم می&rlm چسبید و بوی پاکیزه او را استشمام می&rlm کردم غذا را می&rlm جوید و در دهانم&rlm می&rlm گذاشت. هرگز دروغی در گفتارم نیافت و اشتباهی در کردارم پیدا ننمود ... .

من همچون سایه&rlm ای به دنبال آن حضرت حرکت می&rlm کردم و او هر روز نکته تازه&rlm ای&rlm از اخلاق نیک برای من آشکار می&rlm ساخت و مرا فرمان می&rlm داد که به او اقتدا کنم. مدتی از سال،مجاور کوه حرا می&rlm شد، تنها من او را مشاهده می&rlm کردم و کسی جز من او را نمی&rlm دید. در آن روزغیر از خانه رسول خدا، خانه&rlm ای که اسلام در آن راه یافته باشد وجود نداشت. تنها خانه&rlm آن حضرت بود که او و خدیجه و من نفر سوم آنها اسلام را پذیرفته بودیم. من نور وحی و رسالت رامی&rlm دیدم و نسیم نبوت را استشمام می&rlm کردم. به هنگام نزول وحی بر رسول خدا، صدای ناله&rlm ای&rlm را شنیدم از آن حضرت پرسیدم: این ناله چیست؟ فرمود: این شیطان است که از پرستش خویش&rlm مایوس گردیده تو آنچه را که من می&rlm شنوم می&rlm شنوی و آنچه را می&rlm بینم می&rlm بینی، تنها فرق میان&rlm من و تو این است که تو پیغمبر نیستی، بلکه وزیر منی و بر طریق و جاده خیر قرار داری من همواره&rlm با او بودم ... [4]

در جای دیگر می&rlm فرماید:

یا کمیل ان رسول الله&rlm صلی الله علیه وآله ادبه الله وهو ادبنی وانا اؤدب المؤمنین و اورث ادب المکرمین [5]

ای کمیل! پیغمبر اکرم&rlm صلی الله علیه وآله را خدا تربیت کرد و آن حضرت مرا تربیت نمود و من نیز اهل ایمان&rlm را تربیت نموده و آداب پسندیده را به آنها یاد می&rlm دهم.

پس در وادی حیرت و سرگردانی انسانها بین مذاهب و مکاتب گوناگون، گوش جان به&rlm فرمان مطاع مبارکش می&rlm سپاریم که فرمود:

فاستمعوا من ربانیکم واحضروه قلوبکم واستیقظوا ان هتف بکم [6]

به سخن مرد خدا و مربی الهی خویش گوش فرا دهید و دل&rlm های خود را در پیشگاه او حاضرسازید و هنگامی که به خاطر احساس خطر فریاد می&rlm کشد، بیدار شوید.

برای بررسی صحیح و مفید مبحث « تعلی


دریافت‌فایل



لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-102360-%d8%aa%d8%ad%d9%82%db%8c%d9%82-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d8%aa%d8%b9%d9%84%db%8c%d9%85-%d9%88-%d8%aa%d8%b1%d8%a8%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d8%b2-%d9%86%d8%b8%d8%b1-%d9%86%d9%87/
  • ۹۵/۰۶/۱۴
  • ali rahmani

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی