
لینک *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه20
فهرست مطالب
منشأ دین از نظر جامعه شناسی دینی اروپا
منشأ پیدایش دین از نظر فویرباخ
منشأ پیدایش دین ازنظر اگوست کنت و هربرت اسپنسر
منشأ دین از نظر راسل
نظریه ویل دورانت در مورد پیدایش دین
نظریه مارکسیسم در مورد پیدایش دین
منشأ پیدایش دین از نظر دورکهیم
نظریه فروید در مورد منشأ پیدایش دین
علمی در اروپا به وجود آمده است به نام جامعه شناسی مذهب(جامعه شناسی دینی) که&rlm این علم ابتدا یک چیزی را به عنوان اصل موضوع انتخاب می&rlm کند چنانکه هر علمی یک اصل موضوع دارد که ابتدا نمی&rlm تواند آن را اثبات&rlm کند بلکه آن را مفروض می&rlm گیرد بعد بر اساس آن اصل موضوع نظریات&rlm خودش را بار می&rlm کند . در جامعه شناسی مذهب از ابتدا فرض بر این&rlm است که مذهب یک پدیده&rlm ای است که مولود فعل و انفعالات جامعه است ، یعنی یک ریشه الهی و ماورائی ندارد ، و اصلا این که مذهب ریشه الهی&rlm دارد جزء فرض نیست ، مثل اینکه اگر به ما بگویند راجع به علت&rlm پیدایش فکر نحوست سیزده بروید تحقیق کنید که چطور شده که فکر نحوست سیزده در میان مردم پیدا شده ، چون انسان می&rlm بیند منطقا هیچ&rlm فرقی میان عدد سیزده و عدد چهارده یا عدد دوازده نیست که انسان احتمال&rlm بدهد که یک دلیل عقلی یا تجربی در کار است ، می&rlm گوید این باید یک ریشه&rlm غیر منطقی داشته باشد ، آن ریشه غیرمنطقی چیست ؟
اینها درباره دین و مذهب از اول بنا را بر این گذاشتند که دین یک&rlm ریشه منطقی که نمی&rlm تواند داشته باشد ، حال که ریشه غیر منطقی دارد آن ریشه&rlm غیر منطقی چیست ؟ پس ، اصل موضوعشان این است که دین یک ریشه منطقی&rlm و الهی ندارد . زمانی آمدند گفتند دین مولود ترس است ، بشر از طبیعت می&rlm ترسیده ، از صدای غرش رعد می&rlm ترسیده ، از هیبت دریا می&rlm ترسیده ، از صدای غرش رعد می&rlm ترسیده ، از هیبت دریا می&rlm ترسیده ، و نتیجه ترس سبب شده که فکر دین در سر مردم پیدا شود . یکی از حکمای قدیم روم بنام لوکریتوس گفته است : نخستین پدر خدایان ترس است ، در زمان ما هم بوده و هستند کسانی که همین فرضیه&rlm قدیمی و کهنه را تأیید می&rlm کنند و مکرر در سخنان خود بعنوان یک فکر تازه&rlm آنرا بازگو می&rlm نمایند .
بعضی گفتند علت پیدایش دین جهل و نادانی بشر است ، بشر می&rlm خواسته&rlm حوادث جهان را تعلیل نماید و برای آنها علت ذکر کند و چون علتها را نمی&rlm شناخته است ، علت ماوراء طبیعی برای حوادث فرض کرده است . بعضی دیگر گفته&rlm اند علت اینکه بشر بسوی دین گرائیده علاقه&rlm ایست که بنظم&rlm و عدالت دارد ، وقتی که در دنیا از طرف طبیعت یا اجتماع بی عدالتی&rlm می&rlm بیند برای اینکه تسکینی جهت آلام درونی خود پیدا کند دین را برای خویشتن می&rlm سازد . صاحبان فرضیه&rlm های فوق گفتند : علم را توسعه بدهید ، دین از میان می&rlm رود . چنین فرض کردند که با توسعه علم خود به خود دین از میان

لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-103119-%d8%aa%d8%ad%d9%82%db%8c%d9%82-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d9%85%d9%86%d8%b4%d8%a3-%d8%af%db%8c%d9%86-%d8%a7%d8%b2-%d9%86%d8%b8%d8%b1-%d8%ac%d8%a7%d9%85%d8%b9%d9%87-%d8%b4/
- ۹۵/۰۶/۱۶