
لینک *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه15
فهرست مطالب
2 . مقصود از « زبان قرآن&rlm »
3 . پیشینه بحث
4 . 1 . نقد تئورى « زبان علمى&rlm »
4 . چند نظریه در باره زبان قرآن
4 . 2 . نقد تئورى « زبان ادبى&rlm »
4 . 4 . تئورى « زبان عرفى به&rlm طور مطلق&rlm » و نقد آن
5 . ویژگیهاى زبان قرآن
5 . 1 . چند سطحى بودن قرآن
5 . 2 . تاویل و تنزیل
نظریه متعالى بودن زبان قرآن
فهم کتاب الهى مى&rlm طلبد که زبان آن را بشناسیم . در باره زبان قرآن اختلاف نظر وجود دارد: زبان قرآن را برخى علمى و ادبى و برخى رمزى و برخى دیگر عرفى دانسته&rlm اند اما هیچ یک از آنها درست&rlm به نظر نمى&rlm رسد زیرا قرآن براى همه انسانها و همه زبانها آمده&rlm است حال آنکه زبان علم و ادب و رمز به گروه خاصى تعلق دارد . زبان عرف نیز از مسامحه و مبالغه خالى نیست . به علاوه در قرآن واژه&rlm هایى در معناهایى وراى فهم عرف به&rlm کار رفته است . بنابراین زبان قرآن، زبانى فراتر از همه این زبان هاست . قرآن از همه این زبان&rlm ها بهره گرفته&rlm است . ظاهر قرآن عرفى است ولى موضوعاتى به این قرار آن را از عرف متمایز مى&rlm سازد: 1 . ظاهر وباطن 2 . تاویل و تنزیل 3 . محکم و متشابه 4 . جرى و انطباق 5 . نظام مندى 6 . خبر از مغیبات 7 . به&rlm کارگیرى بعضى از واژه&rlm ها در معناى خاص .
کلید واژه&rlm ها: زبان قرآن، متعالى بودن زبان قرآن، عرفى بودن زبان قرآن، علمى بودن زبان قرآن، رمزى بودن زبان قرآن .
1 . مقدمه
مطالبى در قرآن وجود دارد که پرسشها و ابهامهاى فراوانى را برانگیخته&rlm است از قبیل: حروف مقطعه آنچه به ظاهر با علوم روز سازگار نیست مانند: آسمانهاى هفتگانه، آفریده شدن آدم از خاک، تولد حضرت عیسى بدون پدر امورى که با علم قابل اثبات نیست مانند: وحى، ملک، جن، معراج پیامبر، داستان تخت&rlm بلقیس و تاثیر جادو [فلق/3]، تاثیر چشم زخم، خلقت زمین و آسمان در شش روز احکامى که با قوانین امروز بشر قابل توجیه نیست مانند: سلطه مردان بر زنان [نساء/24]، دو برابر بودن ارث مردان نسبت&rlm به زنان برترى مردان بر زنان [نجم/22]، تایید برده&rlm دارى [نحل/75 نساء/11] آنچه معناى ظاهرى آن با عقل سازگار نیست مانند: آمدن پروردگار و فرشتگان صف به صف [فجر/22]، نشستن خدا بر تخت [طه/5] دست داشتن خدا [فتح/10]، نگاه کردن انسان&rlm ها به خدا [قیامت/22 و 23] مواردى که وجود نوعى نقص را در قرآن به پندار مى&rlm افکند، مثل: ناپیوسته بودن ظاهرى آیات قرآن در بعضى سور، آیاتى که امورى را مناسب پیامبراسلام و قوم آن حضرت بیان کرده&rlm است مانند: آیاتى که مسائل خصوصى و خانوادگى پیامبر را مطرح مى&rlm کند که اینها با جهانى بودن قرآن نمى&rlm سازد طرح مسائلى مربوط به اعراب آن زمان مانند: تصویر نعمتهاى بهشت، شراب، حوریه و . . . که با روحیه اعراب آن روز موافق بوده است و مواردى مانند سر ترسناک داشتن شیاطین که با اوهام آنان موافقت دارد .
اختلاف برداشت و اختلاف مشرب مفسران هم مزید بر علت&rlm شده و تفسیرهاى آنان نیز این مشکلات را به طور منقح حل نکرده&rlm است گروهى خواسته&rlm اند، هرنوع اختراع یا اکتشافى را از قرآن در بیاورند مانند: تفسیر جواهر طنطاوى و گروهى مطالب ذوقى و فلسفى و عرفانى را به قرآن نسبت داده&rlm اند مانند فخر رازى، تفسیر زمخشرى و بیظاوى [1]. برخى گفته&rlm اند: قرآن با فرهنگ و باورهاى خود آن مردم با آنان سخن گفته&rlm است اما این توجیه درست نیست زیرا قرآنى که براى تصحیح عقاید، فرهنگ و رسوم آمده است، نباید خودش عقاید و باورهاى آنها را تایید نموده و تقویت کند . اگر قرآن نظام برده دارى را پذیرا بود، نمى&rlm گفت: « فلا اقتحم العقبه و ما ادریک ماالعقبه فک رقبه&rlm » [بلد/14- 12] باز هم به عقبه تکلیف تن در نداد و چگونه توان دانست که عقبه چیست؟ آن بنده آزاد کردن است&rlm » و به حمایت از دختران فرمود: « و اذا الموؤدة سئلت&rlm باى ذنب قتلت

لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-103369-%d8%aa%d8%ad%d9%82%db%8c%d9%82-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d9%86%d8%b8%d8%b1%d9%8a%d9%87-%d9%85%d8%aa%d8%b9%d8%a7%d9%84%d9%89-%d8%a8%d9%88%d8%af%d9%86-%d8%b2%d8%a8%d8%a7/
- ۹۵/۰۶/۱۸