کاویانی

  • ۰
  • ۰
تحقیق

لینک *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه15

فهرست مطالب

2 . مقصود از « زبان قرآن&rlm »

3 . پیشینه بحث

4 . 1 . نقد تئورى « زبان علمى&rlm »

4 . چند نظریه در باره زبان قرآن

4 . 2 . نقد تئورى « زبان ادبى&rlm »

4 . 4 . تئورى « زبان عرفى به&rlm طور مطلق&rlm » و نقد آن

5 . ویژگیهاى زبان قرآن

5 . 1 . چند سطحى بودن قرآن

5 . 2 . تاویل و تنزیل

نظریه متعالى بودن زبان قرآن

فهم کتاب الهى مى&rlm طلبد که زبان آن را بشناسیم . در باره زبان قرآن اختلاف نظر وجود دارد: زبان قرآن را برخى علمى و ادبى و برخى رمزى و برخى دیگر عرفى دانسته&rlm اند اما هیچ یک از آنها درست&rlm به نظر نمى&rlm رسد زیرا قرآن براى همه انسانها و همه زبانها آمده&rlm است حال آنکه زبان علم و ادب و رمز به گروه خاصى تعلق دارد . زبان عرف نیز از مسامحه و مبالغه خالى نیست . به علاوه در قرآن واژه&rlm هایى در معناهایى وراى فهم عرف به&rlm کار رفته است . بنابراین زبان قرآن، زبانى فراتر از همه این زبان هاست . قرآن از همه این زبان&rlm ها بهره گرفته&rlm است . ظاهر قرآن عرفى است ولى موضوعاتى به این قرار آن را از عرف متمایز مى&rlm سازد: 1 . ظاهر وباطن 2 . تاویل و تنزیل 3 . محکم و متشابه 4 . جرى و انطباق 5 . نظام مندى 6 . خبر از مغیبات 7 . به&rlm کارگیرى بعضى از واژه&rlm ها در معناى خاص .

کلید واژه&rlm ها: زبان قرآن، متعالى بودن زبان قرآن، عرفى بودن زبان قرآن، علمى بودن زبان قرآن، رمزى بودن زبان قرآن .

1 . مقدمه

مطالبى در قرآن وجود دارد که پرسشها و ابهامهاى فراوانى را برانگیخته&rlm است از قبیل: حروف مقطعه آنچه به ظاهر با علوم روز سازگار نیست مانند: آسمانهاى هفتگانه، آفریده شدن آدم از خاک، تولد حضرت عیسى بدون پدر امورى که با علم قابل اثبات نیست مانند: وحى، ملک، جن، معراج پیامبر، داستان تخت&rlm بلقیس و تاثیر جادو [فلق/3]، تاثیر چشم زخم، خلقت زمین و آسمان در شش روز احکامى که با قوانین امروز بشر قابل توجیه نیست مانند: سلطه مردان بر زنان [نساء/24]، دو برابر بودن ارث مردان نسبت&rlm به زنان برترى مردان بر زنان [نجم/22]، تایید برده&rlm دارى [نحل/75 نساء/11] آنچه معناى ظاهرى آن با عقل سازگار نیست مانند: آمدن پروردگار و فرشتگان صف به صف [فجر/22]، نشستن خدا بر تخت [طه/5] دست داشتن خدا [فتح/10]، نگاه کردن انسان&rlm ها به خدا [قیامت/22 و 23] مواردى که وجود نوعى نقص را در قرآن به پندار مى&rlm افکند، مثل: ناپیوسته بودن ظاهرى آیات قرآن در بعضى سور، آیاتى که امورى را مناسب پیامبراسلام و قوم آن حضرت بیان کرده&rlm است مانند: آیاتى که مسائل خصوصى و خانوادگى پیامبر را مطرح مى&rlm کند که اینها با جهانى بودن قرآن نمى&rlm سازد طرح مسائلى مربوط به اعراب آن زمان مانند: تصویر نعمتهاى بهشت، شراب، حوریه و . . . که با روحیه اعراب آن روز موافق بوده است و مواردى مانند سر ترسناک داشتن شیاطین که با اوهام آنان موافقت دارد .

اختلاف برداشت و اختلاف مشرب مفسران هم مزید بر علت&rlm شده و تفسیرهاى آنان نیز این مشکلات را به طور منقح حل نکرده&rlm است گروهى خواسته&rlm اند، هرنوع اختراع یا اکتشافى را از قرآن در بیاورند مانند: تفسیر جواهر طنطاوى و گروهى مطالب ذوقى و فلسفى و عرفانى را به قرآن نسبت داده&rlm اند مانند فخر رازى، تفسیر زمخشرى و بیظاوى [1]. برخى گفته&rlm اند: قرآن با فرهنگ و باورهاى خود آن مردم با آنان سخن گفته&rlm است اما این توجیه درست نیست زیرا قرآنى که براى تصحیح عقاید، فرهنگ و رسوم آمده است، نباید خودش عقاید و باورهاى آنها را تایید نموده و تقویت کند . اگر قرآن نظام برده دارى را پذیرا بود، نمى&rlm گفت: « فلا اقتحم العقبه و ما ادریک ماالعقبه فک رقبه&rlm » [بلد/14- 12] باز هم به عقبه تکلیف تن در نداد و چگونه توان دانست که عقبه چیست؟ آن بنده آزاد کردن است&rlm » و به حمایت از دختران فرمود: « و اذا الموؤدة سئلت&rlm باى ذنب قتلت



دریافت‌فایل



لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-103369-%d8%aa%d8%ad%d9%82%db%8c%d9%82-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d9%86%d8%b8%d8%b1%d9%8a%d9%87-%d9%85%d8%aa%d8%b9%d8%a7%d9%84%d9%89-%d8%a8%d9%88%d8%af%d9%86-%d8%b2%d8%a8%d8%a7/
  • ۹۵/۰۶/۱۸
  • ali rahmani

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی