کاویانی

  • ۰
  • ۰
350-

ارکان&zwnj اقرار:

اقرار دارای&zwnj 4 رکن&zwnj است&zwnj :

اقرار کننده&zwnj یا مقر، منتفع&zwnj از اقرار یا مقرٌّله&zwnj ، موضوع&zwnj اقرار یا مقرٌّبه&zwnj ، و صیغه&zwnj یا لفظ اقرار. مقر یا اقرار کننده&zwnj : مقر کسى&zwnj است&zwnj که&zwnj به&zwnj ضرر خود و به&zwnj سود دیگری&zwnj خبر مى&zwnj دهد و باید دارای&zwnj این&zwnj شرایط باشد:

الف&zwnj - بلوغ&zwnj : اقرار صغیر اگرچه&zwnj ممیز باشد، معتبر نیست&zwnj ، حتى&zwnj اگر به&zwnj اذن&zwnj ولى&zwnj صورت&zwnj گرفته&zwnj باشد (علامة حلى&zwnj ، تحریر...، 114). البته&zwnj فقیهان&zwnj برآنند که&zwnj اگر وصیت&zwnj یا وقف&zwnj صغیر نافذ دانسته&zwnj شود، اقرار او نیز دربارة وصیت&zwnj یا وقف&zwnj طبق&zwnj قاعدة « من&zwnj ملک&zwnj شیئاً ملک&zwnj الاقرار به&zwnj » نافذ خواهد بود (نک: همو، قواعد...، 1/277؛ شهید ثانى&zwnj ، همان&zwnj ، 6/385؛ نیز روحانى&zwnj ، 16/119). مادة 1262 قانون&zwnj مدنى&zwnj بلوغ&zwnj اقرار کننده&zwnj را شرط دانسته&zwnj است&zwnj (برای&zwnj موارد خاص&zwnj در اقرار صغیر ممیز، نک: همان&zwnj ، مادة 1212؛ امامى&zwnj ، 6/30-31).

ب&zwnj - عقل&zwnj : اقرار کننده&zwnj باید عاقل&zwnj باشد ( قانون&zwnj مدنى&zwnj ، مادة 1262)، بنابراین&zwnj ، اقرار مجنون&zwnj نافذ نیست&zwnj . درصورتى&zwnj که&zwnj اقرار کننده&zwnj مجنون&zwnj ادواری&zwnj باشد و در حالت&zwnj افاقه&zwnj و سلامت&zwnj روانى&zwnj اقرار کند، اقرار وی&zwnj نافذ خواهد بود (شهید ثانى&zwnj ، همان&zwnj ، 6/386؛ روحانى&zwnj ، همانجا؛ دولتشاهى&zwnj ، 39 به&zwnj بعد).

ج&zwnj - رشد: کسى&zwnj که&zwnj به&zwnj واسطة سفه&zwnj از تصرف&zwnj در اموال&zwnj و حقوق&zwnj مالى&zwnj خود ممنوع&zwnj گردیده&zwnj است&zwnj ، اقرار وی&zwnj در این&zwnj امر معتبر نیست&zwnj ، زیرا طبق&zwnj مادة 1263 قانون&zwnj مدنى&zwnj ایران&zwnj : « اقرار سفیه&zwnj در امور مالى&zwnj مؤثر نیست&zwnj » ؛ البته&zwnj اقرار سفیه&zwnj در اموری&zwnj که&zwnj جنبة مالى&zwnj ندارد، نافذ است&zwnj ، مثلاً اقرار سفیه&zwnj به&zwnj ارتکاب&zwnj جرمى&zwnj که&zwnj موجب&zwnj حد یا قصاص&zwnj یا تعزیر است&zwnj ، یا اقرار وی&zwnj به&zwnj طلاق&zwnj و نسب&zwnj معتبر است&zwnj (خمینى&zwnj ، 2/52؛ نیز نک: حصینى&zwnj ، 1/235؛ بحرالعلوم&zwnj ، 428). درصورتى&zwnj که&zwnj سفیه&zwnj به&zwnj امری&zwnj اقرار کند که&zwnj هم&zwnj جنبة مالى&zwnj و هم&zwnj جنبة غیرمالى&zwnj دارد، اقرار او تنها نسبت&zwnj به&zwnj جنبة غیرمالى&zwnj نافذ است&zwnj ، مثلاً اگر سفیه&zwnj به&zwnj سرقت&zwnj اقرار کرد، حد بر وی&zwnj جاری&zwnj مى&zwnj شود، ولى&zwnj به&zwnj پرداخت&zwnj مال&zwnj ملزم&zwnj نمى&zwnj گردد (طوسى&zwnj ، المبسوط، 3/3-4؛ شهید ثانى&zwnj ، همان&zwnj ، 6/387؛ اصفهانى&zwnj ، 2/232).

د - قصد: اقرار کننده&zwnj باید به&zwnj هنگام&zwnj اقرار دارای&zwnj قصد اخبار باشد و الفاظ یا اشاراتى&zwnj که&zwnj بدون&zwnj قصد ادا شود، اثر حقوقى&zwnj ندارد؛ پس&zwnj اقرار شخص&zwnj خفته&zwnj ، بیهوش&zwnj ، یا مست&zwnj و نیز اقرار در مقام&zwnj استهزا، یا در بیان&zwnj مثال&zwnj معتبر نیست&zwnj (نک: علامة حلى&zwnj ، قواعد، همانجا؛ شربینى&zwnj ، 2/238؛ شیخ&zwnj نیا، 74).

ه - اختیار: اقرار کننده&zwnj باید در حال&zwnj اختیار و بدون&zwnj هیچ&zwnj گونه&zwnj اکراهى&zwnj اقرار کند، و گرنه&zwnj اقرار او چه&zwnj در امور مدنى&zwnj و چه&zwnj در امور کیفری&zwnj نافذ نخواهد بود ( قانون&zwnj مدنى&zwnj ، مادة 1262؛ باز، شرح&zwnj مادة 1575؛ عبدالملک&zwnj ، 1/113). در حدیثى&zwnj از حضرت&zwnj على&zwnj (ع&zwnj ) نقل&zwnj شده&zwnj است&zwnj : « کسى&zwnj که&zwnj در برابر زندان&zwnj ، ترس&zwnj یا تهدید اقرار کند، بر او حد جاری&zwnj نمى&zwnj شود» (حر عاملى&zwnj ، وسائل&zwnj ...، 16/111). درصورتى&zwnj که&zwnj متهم&zwnj به&zwnj سرقت&zwnj یا قتل&zwnj و مانند آن&zwnj برای&zwnj اقرار مورد ضرب&zwnj و شتم&zwnj قرار گیرد، اقرار او معتبر نخواهد بود. همچنین&zwnj اگر اقرار پس&zwnj از شکنجه&zwnj صورت&zwnj گیرد و متهم&zwnj بداند که&zwnj اگر اقرار نکند، دوباره&zwnj شکنجه&zwnj خواهد شد، چنین&zwnj اقراری&zwnj مؤثر نخواهد بود (شربینى&zwnj ، 2/240-241). قانون&zwnj اساسى&zwnj جمهوری&zwnj اسلامى&zwnj ایران&zwnj در این&zwnj باره&zwnj مى&zwnj گوید: « هرگونه&zwnj شکنجه&zwnj برای&zwnj گرفتن&zwnj اقرار و یا کسب&zwnj اطلاع&zwnj ممنوع&zwnj است&zwnj . اجبار شخص&zwnj به&zwnj شهادت&zwnj ، اقرار یا سوگند مجاز نیست&zwnj و چنین&zwnj شهادت&zwnj و اقرار و سوگندی&zwnj فاقد ارزش&zwnj و اعتبار است&zwnj ...» (اصل&zwnj 38).

دربارة مقرله&zwnj و مقربه&zwnj نیز در منابع&zwnj فقهى&zwnj شرایطى&zwnj پیش&zwnj بینى&zwnj شده&zwnj است&zwnj . مقرله&zwnj یا منتفع&zwnj از اقرار باید اولاً شخصى&zwnj معلوم&zwnj باشد و ثانیاً از اهلیت&zwnj تمتع&zwnj برخوردار باشد (نک: طوسى&zwnj ، الخلاف&zwnj ، 3/371؛ علامة حلى&zwnj ، تحریر، 115؛ ملاخسرو، 2/362؛ نیز قانون&zwnj مدنى&zwnj ، ماده&zwnj های&zwnj 956-957). موضوع&zwnj اقرار یا مقربه&zwnj نیز دارای&zwnj شرایطى&zwnj است&zwnj که&zwnj به&zwnj خصوص&zwnj « مشروع&zwnj بودن&zwnj » را از آن&zwnj جمله&zwnj شمرده&zwnj اند (نک: شهید ثانى&zwnj ، مسالک&zwnj ...، 2/169؛ خمینى&zwnj ، 2/50؛ نیز قانون&zwnj مدنى&zwnj ، مادة 654).

صیغه&zwnj یا لفظ اقرار: اقرار در صورتى&zwnj صحیح&zwnj است&zwnj که&zwnj به&zwnj وسیلة چیزی&zwnj که&zwnj بر آن&zwnj دلالت&zwnj کند، اعلام&zwnj شود و قصد باطنى&zwnj بدون&zwnj کاشف&zwnj خارجى&zwnj اقرار شمرده&zwnj نمى&zwnj شود. اقرار معمولاً از طریق&zwnj « لفظ» ابراز مى&zwnj شود. در اقرار لفظ مخصوصى&zwnj شرط نیست&zwnj و نیز اقرار مى&zwnj تواند به&zwnj هر زبانى&zwnj واقع&zwnj شود (نک: محقق&zwnj حلى&zwnj ، 3/143؛ فیض&zwnj کاشانى&zwnj ، 3/157). مادة 1260 قانون&zwnj مدنى&zwnj ایران&zwnj مقرر مى&zwnj دارد: « اقرار واقع&zwnj مى&zwnj شود به&zwnj هر لفظى&zwnj که&zwnj دلالت&zwnj بر آن&zwnj نماید» . کسى&zwnj که&zwnj قادر به&zwnj تکلم&zwnj نیست&zwnj ، اشارة او جانشین&zwnj لفظ مى&zwnj گردد، به&zwnj شرط آنکه&zwnj با صراحت&zwnj بر معنای&zwnj اقرار دلالت&zwnj کند (نک: میرفتاح&zwnj ، عنوان&zwnj اقرار العقلاء...؛ سماکیه&zwnj ، 161- 168).



دریافت‌فایل



لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-103855-350-%d9%be%d8%b1%d9%88%da%98%d9%87-%d8%a2%d9%85%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%b1%d8%b4%d8%aa%d9%87-%d8%ad%d9%82%d9%88%d9%82-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d9%88%d8%b6%d9%88%d8%b9-%d9%85%d8%a7%d9%87%db%8c/
  • ۹۵/۰۶/۱۹
  • ali rahmani

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی