کاویانی

  • ۰
  • ۰
کتاب

نام محصول: کتاب اصول طراحی زیبایی لبخند در دندانپزشکی

فرمت : word

تعداد صفحات : 62

زبان : فارسی

حجم فایل : 24 مگابایت

سال گردآوری : 95

مقدمه ای بر آنالیز سه مرحله ای

زیبایی در چشم بیننده است ، این جمله گفته شده و برای چندین و چند سال آن را شنیده ایم. برای مثال فردی ممکن است هنر رنسانس را دوست داشته باشد، در حالی که فرد دیگری به هنر پست مدرنیسم علاقه داشته باشد، و هیچ کدام از این دو در علاقه خود هیچ اشتباهی ندارند. هرچند درک زیبایی یک تجربه شخصی است(که بر اساس زیبایی شناسی، اصول فرنهنگی و فاکتور های زیاد دیگری مشخص می شوند)، راهنماهای کلی وجود دارند که به کمک آنها می توان آنچه به چشم انسان زیبا می آید را مشخص کرد. این استاندارد های اصلی زیبایی به ما به عنوان پزشکان کمک می کند که به طراحی و خلق زیبایی به روش کمی، علمی و عملی بپردازیم.

امروزه- با توجه به گرایش گسترده به داشتن دندانهای سفید، همانطور که مدل های شکل دهی شده و آرایش شده بیش ار حد تلویزیون نشان می دهند و شرکت های تولید کننده مواد محافظ دندان میلیون ها دلار را صرف تبلیغات خود می کنند- لببخند به عنوان جزو اصلی زیبایی در فرهنگ های مختلف شناخته می شود. این موضوع نیاز کسترده تری از آنچه نسل های گذشته، که در آن مراجعه به دندانپزشک تنها به منظور التیام درد یا تمیز کردن بود، به زیبایی توجه می کردند را آشکار می سازد. امروزه بیماران، علاوه بر اینکه دهانی تمیز و بدون درد می خواهند به طور کلی به دنبال زیبایی و طراوت نیز هستند، که از طریق زیبایی لبخند به وجود می آید. بنابراین ما به عنوان دندان پزشک علاوه براینکه باید پزشک شایسته ای باشیم باید طراح لبخند نیز باشیم. به زبان ساده باید تصور خود را در مورد اینکه چه کسی هستیم تغییر دهیم.

مقدمه ای بر آنالیز سه مرحله ای:

به عنوان متخصصان لبخند، باید توانایی تفکر به شیوه منتقد و بر اساس واقعیات را داشته باشیم تا بتوانیم نیاز های لازم برای داشتن یک لبخند زیبا را تشخیص دهیم. باید بتوانیم بر اساس یک روش سیستماتیک و ساخت یافته تشخیص دهیم که آیا مشکلی در زمینه زیبایی باقی میماند یا نه. باید این توانایی را داشته باشیم که بر اساس داده های جمع آوری شده نه تنها مشکلات زیبایی را برطرف کنیم بلکه نیاز های اساسی دندان های بیمار را نیز مورد بررسی قرار دهیم. این روش را می توان به سه مرحله تقسیم بندی کرد: تشخیص مشکل، تصور راه حل های ممکن( در سه بعد)، و انتخاب بهترین تکنیک برای حل مشکل.

از قدیم روش تشخیص بر اساس سه فاکتور ساختار- کارایی- بیولوژی بوده و بعد از آن زیبایی را در نظر می گرفته اند. این شیوه اصولا خروجی مناسبی در زمینه زیبایی نداشته و موجب نارضایتی بیماران بوده است. آنچه در این فصل مورد بررسی قرار می دهیم، معکوس کردن این روش است: در مرحله اول زیبایی را به عنوان موضوعی که برای بیماران مهم است در نظر می گیریم و سپس به بررسی ساختار-کارایی-بیولوژی در زمینه دید زیبایی می پردازیم. با در نظر گرفتن این شیوه تشخیص، ما خود را برای داشتن ارتباط بهینه و موفقیت آمیز با بیمار از روز اول درمان آماده می کنیم و از این موضوع اطمینان حاصل می کنیم که آنچه بیمار به دنبال آن است را به خوبی می فهمیم.( شکل های 1.1 و 1.2)

مرحله دوم آنالیز شامل ایجاد مدل وطرحی است که از طریق فرم ارزیابی زیبایی ایجاد می شود. هدف این کار به تصویر کشیدن شکل دندان، محل دندان و هارمونی بافت نرم با در نظر گرفتن ویژگی های صورت، فک و دندان، و زیبایی دندان است. زمانی که این مدل سازی و طرح برای زیبایی انجام شد، مدلی از آن در دهان بیمار قرار می گیرد. این کار نمونه ای تصویری از راه حل ارایه شده را به بیمار نشان می دهد و بیمار می تواند در مورد ایرادات آن اظهار نظر کند. با گوش دادن به نظرات بیمار در مورد رنگ دندان، شکل و محل آن می توان از مشکلات آینده در برقراری ارتباط موثر با بیمار جلوگیری کرد.

نکته بالینی،

بسیاری از خطاهای بالینی به دلیل مشکلات ارتباطی میان سه جزء اصلی یعنی بیمار، دندانپزشک و تکنیسین در عوض مشکلات طبیعی تکنیکی در فرایند ترمیم است.

انتقال تمام اطلاعات به دست آمده در این مرحله به آزمایشگاه تکنیسین به همراه دندانپزشک و بیمار باعث ایجاد یک تیم قوی سه نفره می شود(شکل 1.3). بنابراین می توانیم زیبایی را به کمک هم شکل دهیم.

فرم ارزیابی زیبایی،

دکتر پیتر داوسون میگوید، اگر بدانید کجا هستید و به کجا می خواهید بروید، رفتن به آنجا آسان می شود . این جمله به تنهایی کلید مواجه شدن با همه حالات ممکن است. در این بخش یک روش سیستماتیک در آغاز فرایند زیبایی برای فهم اینکه دقیقا کجا هستیم ارایه می شود.

فرم ارزیابی زیبایی،

همانطور که در مورد دیگر صنایع می دانیم، وجود یک چک لیست دقیق باعث جلوگیری از خطا و محاسبات غلط، و خطای ارتباطی می شود. در زمینه دندان پزشکی داشتن یک چک لیست برای انجام مشورت و رایزنی بسیار مفید است و به دندانپرشک اجازه می دهد که فرایند تشخیص، تخمین زیبایی و عملکرد را به درستی و به صورت یکنواخت انجام شود. شکل 1.4.

اطلاعات به دست آمده از طریق این فرم به وسیله نویسنده در سال 1995 از چندین بار مورد تجدید نظر قرار گرفت.

نکته بالینی

هدف کلیدی از فرم ارزیابی زیبایی مشخص کردن محل لبه انسیزال و لبه لثه، یعنی دو محل اساسی که طراحی حول آنها انجام می شود، از سانترال فک بالا است.

همانطور که بررسی فرم را ادامه می دهیم، می توانیم لبخند را با جزئیات بیشتری مورد مطالعه کنیم و سوالات موثر و هدفمند تری از بیمار در مورد ملزومات زیبایی او بپرسیم. مانند یک دوربین زوم شده در ابتدا المان های زیبایی صورت او را بررسی می کنیم، در ادامه به بررسی زیبایی فکی دندانی پرداخته و در پایان زیبایی دندان را به عنوان المان های کوچک زیبایی بررسی می کنیم.

بخش اول: سوالات موثر

در ابتدا به مطرح کردن سوالات هدفمند از بیمار می کنیم، اگر بتوانی چیزی را در مورد لبخندت تغییر بدهی آن چیست؟ این سوال به منظور دریافت بیشترین اطلاعات ممکن در مورد خواست فرد در مقابل سوالات بدون هدفی مانند آیا لبخندت را دوست داری؟ ، که تنها اطلاعاتی مثل بله و خیر را به دندانپزشک می دهد، پرسیده می شود. هدف ما این است که از ابتدا بیمار را در فرایند درمان وارد کنیم، با اینکار تیم کاری(شامل بیمار، دندانپرشک و تکنیسین) می توانند رابطه ای قوی با تمرکز روی ارتباط سازنده و موفق ایجاد کنند. ما برای این کار از قانون 80:20 شنیدن استفاده می کنید، به این معنی که سوالات مفید خودمان را مطرح می کنیم و در 80 درصد مواقع فقط گوش می دهیم.

زمانی که بیمار توانست آنچه او را ناراحت می کند و باعث شده به مطب مراجعه کند را به دندانپزشک زیبایی بگوید، مطرح کردن سوالات در مورد طراحی لبخند زیبا می تواند در تعیین درجه طبیعی میل بیمار و اینکه چه چیزی او را راضی می کند کمک کننده باشد. از آنجایی که زیبایی در بیماران مختلف معنی متفاوتی دارد مشخص کردن اولویت های بیمار در مراحل ابتدایی درمان بسیار ضروری است. بنابراین ما می پرسیم، آیا مستقیم سفید و کامل را دوست دارید، یا تمیز، سلامت و طبیعی، و یا سفید و طبیعی؟ اصطلاحات مستقیم، سفید و کامل به عنوان ویژگی های لبخند متقارن تعریف می شوند که در آن طرف رایت و چپ لبخند با هم کاملا یکی هستند، همه دندان ها درخشانند و به طور کامل تنظیم شده اند. برای اینکار می توانیم لبخند بازیگر معروف هیل بری را نشان دهیم که نمونه ای از این نوع لبخند را داراست. دسته بندی تمیز، سلامت و طبیعی شامل آن دسته لبخند هایی است که دارای نقص های طبیعی است؛ مانند چرخش های کم، موانع لترال، و لبه انسزال کمی نامرتب و همچنین شکل طبیعی. بازیگری که برای نشان دادن این لبخند می توانیم به آن مراجعه کنیم، سارا جسیکا پارکر است.

دسته آخر که نشان دهنده دسته میانی است با نام سفید و طبیعی شناخته می شود. این دسته نشان دهنده دندان های طبیعی با رنگ سابه روشن است که نمونه ای از آن لبخند جولیا رابرتس است. در زمان انتشار این کتاب بیشتر بیماران لبخند دسته آخر را ترجیح می دهند. ولی باز روی این نکته تاکید می کنیم که زیبایی مفهومی فردی است و در مورد آن باید در مراحل اولیه درمان از بیماران سوال شود. شکل 1.5(a-c).

این بخش را با سوال در مورد کار های گدشته در زمینه دندان پزشکی زیبایی و تجربه های بیماران به پایان می بریم. برای درک بهتر مفهوم زیبایی از دید کاربران از آنها می خواهیم اگر تصویری از لبخند مورد علاقه شان دارند نشان دهند. برای فهم بهتر منظور بیمار از زیبایی، از آنها می پرسیم آیا تصویر مرتبطی با لبخندی که می پسندند وجود دارد یا نه.

نکته بالینی:

نمی توان در مورد اهمیت پرسشهای مطرح شده در این بخش اغراق کرد، به دلیل اینکه کل حالت با توجه به ایده آل های بیمار طراحی می شود و خواست های دندانپرشک و تکنیسین آزمایشگاه در آن نقشی ندارد.

بخش دوم: آنالیز دندانی، فکی دندانی و صورت.

قدم بعدی از فرم ارزیابی زیبایی این است که لبخند را از سه دید مختلف بررسی کنیم، یعنی حرکت از دید صورت( کل صورت) به دید فکی دندانی( دندانها و لبها) و بعد از آن دید دندانی( لبخند جمع و جور).هر دید المان های زیبایی مهم خود را فرایند تشخیص دارد.



دریافت‌فایل



لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-107083-%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8-%d8%a7%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%b7%d8%b1%d8%a7%d8%ad%db%8c-%d8%b2%db%8c%d8%a8%d8%a7%db%8c%db%8c-%d9%84%d8%a8%d8%ae%d9%86%d8%af-%d8%af%d8%b1-%d8%af%d9%86%d8%af/
  • ۹۵/۰۷/۰۳
  • ali rahmani

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی