کاویانی

  • ۰
  • ۰

نور و تاریخچه آن

تاریخچه نور

در سالهای اخیر مبحث نور شناخت با دنیایی از تحرک به صف مقدم تفکر علمی و تکنولوژی راه یافته است. ریشه های تکنولوژی نور شناختی به زمانهای باستان باز می گردد تا قبل از قرن هفدهم میلادی فیلسوفان یونانی همچون فیثاغورث ، اپیدوکلس ، دموکریتوس ( ذیمقراطیس ) افلاطون ، ارسطو و دیگران درباره ماهیت نور چندین نظریه پرداختند ( نظریه ارسطو کاملاً شبیه نظریه اتر است که در قرن نوزدهم ارائه شد.)

اقلیدس ( حدود 300 ق م ) انتشار نور به خط راست و نیـــز قانون بازتابش ( پرتو تابش ، عمود بر سطح جسم و پرتو بازتابش همیشه بر یک سطح قرار دارند و زاویه باز تابش با زاویه تابش a همیشه مساوی است ) را در کتابش به نام کاتوپتریک(1) بیان کرد.

رنه دکارت در کتاب خود بنام دیوپتریک(2) نوشت : « ماهیتی که به نور نسبت داده ام به یاد آورید آنگاه که گفتم نور چیزی نیست مگر حرکتی مشخص یا کنشی متصور در ماده ای بسیار خالص که فرج و خلل تمامی اجسام را پر می کند.» در قرن نوزدهم میلادی دکتر توماس یانگ با تاکید بر موجی بودن نور اصل تداخل را بیان نمود این اصل می گوید : « هنگامی که راستای دو تموج ، از منشاهای مختلف به طور کامل بر هم منطبق و یا خیلی به هم نزدیک اند اثر مشترک آنها ترکیب حرکتهای متعلق به هر یک از آنهاست.

در قرن بیستم آلبرت اینشتین بیان کرد « نور همیشه با سرعت متناهی ، که نــورمستقل از حالت حرکت جسم گسیلنده است در فضای خالی منتشر می شود.

نور

آنچه که ما در حال حاضر از نور می دانیم این است که :

اساساً در جهان دو نوع رفتار قابل مشاهده است. رفتاری شبیه ذره و رفتاری شبیه مــوج هنگامی که رفتاری مانند ذره مشاهده می شود که جرم و انرژی هر دو با هم از جایی به جای دیگر منتقل شوند. به عبارت دیگر هنگام جا به جایی هر دو در یک جسم یا ذره مستقر باشند یک توپ در حال حرکت چنین رفتاری دارد در حالی که در رفتار شبیه موج با حرکت جسم یا ذره جرم جا به جا نمی شود بلکه انرژی به تنهایی آن هم در همه جهت ها انتقال می یابد برای مثال برآمدگی های روی سطح آب دریا موج هستند و بدون آنکه آب جا به جا شود انرژی به ساحل انتقال می یابد مطالعه خواص نور نشان داد که هر دو نوع رفتار را می توان یک جا انتظار داشت. این نکته نیز قابل توجه است که نور یک ماهیت کوانتومی دارد.امروزه می دانیم که نور رفتاری دو گانه دارد در عین حال که موج است و پدیده هایی چون تداخل ( که قبلاً اشاره گردید ) و پراش ( هرگاه پرتوی نوری از درون یک شکاف باریک عبور کند پراکنده می شود این پدیده که پراش نامیده می شود ناشی از طبیعت موجی نور است ) را از خود نشان می دهد ، خود از ذره هایی به نام فوتون تشکیل شده است. هر فوتون یک بسته انرژی است و مقدار این انرژی به طول موج نور بستگی دارد کوانتومی نامی است که بر این بسته ها نهاده اند. چشم های الکترونیکی از جمله دستگاه هایی هستند که بر اساس خاصیت ذره ای نور طراحی شده اند در این دستگاه ها که بیشتر مانند یک کلید برق عمل می کنند با برخورد فوتون های نور با الکترون های موجود روی سطح فلز موجود در آنها جریان الکتریکی در مدار برقرار می شود.


1-catoptrics

2-La Dioptrique



دریافت‌فایل



لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-98566-%d9%be%d8%b1%d9%88%da%98%d9%87-%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%84-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d9%86%d9%88%d8%b1-%d9%88-%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae%da%86%d9%87-%db%8c-%d8%a2%d9%86/
  • ۹۵/۰۵/۳۰
  • ali rahmani

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی